Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Τρίτη 2 Μαρτίου 2021

 ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ (Α.Μ.Ε.Α.)

Άτομα με ειδικές ανάγκες

       Οι εποχές που οι κοινωνίες  απέρριπταν τα άτομα με αναπηρίες και υιοθετούσαν τις πιο απάνθρωπες συμπεριφορές απέναντί τους έχουν βέβαια παρέλθει. Τώρα πλέον έχει γίνει ευρύτερα αποδεκτό από όλους (διεθνείς οργανισμούς , κυβερνήσεις, κοινωνικούς φορείς κ.α.) ότι τα άτομα αυτά έχουν ίσα δικαιώματα και ίδιες υποχρεώσεις (όταν μπορούν να τις εκπληρώσουν) με όλους τους άλλους και ο βαθμός που διασφαλίζεται αυτή η θεμελιώδης αρχή δείχνει και το πολιτιστικό επίπεδο που βρίσκεται κάθε χώρα. Η αναγνώριση των δικαιωμάτων των ατόμων με ειδικές ανάγκες  (ΑμΕΑ) είναι αδιαπραγμάτευτο συνταγματικό δικαίωμα κάθε πολιτισμένης κοινωνίας. Αυτά σαν διακηρυγμένες αρχές, διότι η εφαρμογή τους προχώρησε με διαφορετικό βηματισμό σε κάθε χώρα και, μπροστά στα τρέχοντα κοινωνικά προβλήματα, η ευαισθησία απέναντι στα ΑμΕΑ αποδείχθηκε εξαιρετικά μειωμένη. 

     Στην Ελλάδα μέχρι τον 19ο αιώνα δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον για τα άτομα με αναπηρίες και  μόλις τον 20ο αιώνα ιδρύονται τα πρώτα ειδικά ιδρύματα και σχολεία και νομοθετείται η ειδική αγωγή. Πιο σημαντικά βήματα σημειώνονται  από τη δεκαετία του 1970 και μετά, τα οποία όμως κυρίως περιορίζονται στην ψήφιση νόμων που συντάσσονται βιαστικά με προχειρότητα και  μένουν κατά βάση ανεφάρμοστοι, διότι δεν συνοδεύονται  από τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους που θα βοηθήσουν να γίνουν πράξη όσα διακηρύσσονται νομοθετικά. Με πολύ αργούς ρυθμούς δημιουργούνται ελάχιστα ιδρύματα που κατά κανόνα λειτουργούν με ελλιπή έως απαράδεκτο τρόπο και η καθυστέρηση στον τομέα αυτό με τις αναπτυγμένες Ευρωπαϊκές χώρες  γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Το κενό που δημιουργεί η έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος από την Πολιτεία καλούνται να καλύψουν αφ ΄ενός σύλλογοι ή ομάδες γονέων με αξιέπαινες προσπάθειες περιορισμένης όμως αποτελεσματικότητας, λόγω των τεράστιων αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν  (οικονομικά προβλήματα, έλλειψη υποδομής, περιορισμένη κρατική συμπαράσταση κ.τ.λ.) και αφ’ ετέρου κερδοσκοπικές ιδιωτικές επιχειρήσεις που με υψηλά  δίδακτρα παρέχουν, σ’ όσους μπορούν ν ‘ ανταποκριθούν, κατά πλειονότητα αμφισβητούμενης αξίας υπηρεσίες χωρίς να υπόκεινται σε ουσιαστικό έλεγχο από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας.

       Στον τομέα της ειδικής εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν τα εκπαιδεύσιμα παιδιά με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία χωρίς ακόμα να υπάρχει η κατάλληλη υποδομή (παράλληλη στήριξη από ειδικούς δασκάλους, μεταφορά κ.λπ) που να δίνει στην πραγματικότητα ίσες ευκαιρίες στα άτομα αυτά να ξεπερνούν τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Δυστυχώς και ο πρόσφατος νόμος του Υπουργείου Παιδείας (Ν.3699/08) παρά τις μεγαλόστομες αλλαγές που εισηγείται, κινείται στην ίδια λογική βιασύνης και προχειρότητας των προηγούμενων νόμων υπηρετώντας κυρίως το γνωστό από δεκαετίες εμπόριο ελπίδας στα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους.

     Μ’ αυτά τα δεδομένα, όπως είναι φυσικό, τα προβλήματα που βιώνουν καθημερινά τα ΑμΕΑ, οι οικογένειες τους και όσοι εργάζονται στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, γίνονται όλο και πιο πιεστικά και το χάσμα στον τομέα αυτό από τις αναπτυγμένες κοινωνίες μεγαλώνει αντί να μειώνεται. Οι περισσότεροι άνθρωποι μπροστά στα καθημερινά προβλήματα ζωής που αντιμετωπίζουν ή στο κυνηγητό του κέρδους και της επιτυχίας είναι εύκολο να χάσουν την ευαισθησία τους για τις κοινωνικές ομάδες που θέλουν στήριξη. Μη ξεχνάμε ότι αξιοθαύμαστοι επιστήμονες όπως ο Α.Αϊνστάιν και ο Τ.Έντισον υπήρξαν «προβληματικά» παιδιά με μη φυσιολογική συμπεριφορά και ότι ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους φυσικούς, ο Σ.Χώκιν, ερευνά και ερμηνεύει τα μυστήρια του σύμπαντος από την αναπηρική του καρέκλα.

           Κείμενο του Γ.Μήλλα

ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να αποδώσετε περιληπτικά το κείμενο (80-100 λέξεις). (μονάδες 20)

Β1. Πώς αντιμετωπίζεται, σύμφωνα με το κείμενο, η έλλειψη ενδιαφέροντος από την Πολιτεία απέναντι στα άτομα με αναπηρίες; Να απαντήσετε σε μια παράγραφο 60 – 80 λέξεων. (μονάδες 10)

Β2. Να αναγνωρίσετε τη σύνταξη στην ακόλουθη πρόταση, να αιτιολογήσετε τη χρήση της και να την τρέψετε στην  αντίθετή της: «… ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους φυσικούς, ο Σ.Χώκιν, ερευνά και ερμηνεύει τα μυστήρια του σύμπαντος από την αναπηρική του καρέκλα.»

(μονάδες 5)

Β3. Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω αναφορική πρόταση ως προσδιοριστική ή ως παραθετική και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας: «που συντάσσονται βιαστικά με προχειρότητα και  μένουν κατά βάση ανεφάρμοστοι».

(μονάδες 5)

Β4. Α)Να αντικαταστήσετε την καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου με την έντονη γραφή με συνώνυμες λέξεις: υιοθετούσαν, αδιαπραγμάτευτο, καθυστέρηση, δυσκολίες, πρόσφατος.  (μονάδες 5)

Β) Να δοθούν τα αντώνυμα σε καθεμιά από τις ακόλουθες λέξεις του κειμένου: δικαίωμα, ελλιπή, αποτελεσματικότητας, αμφισβητούμενης, ενταχθούν.  (μονάδες 5)

 Γ.  Σε ομιλία που θα εκφωνηθεί στη Βουλή των Εφήβων με θέμα «Ανθρώπινα δικαιώματα και Άτομα με αναπηρίες», αναφέρεστε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά σήμερα στο χώρο της εργασίας. Παράλληλα, προσδιορίζετε προτάσεις αντιμετώπισης  των προβλημάτων που αυτά βιώνουν, ώστε να επανακτήσουν το δικαίωμα της εργασίας σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.  (400-500 λέξεις)

(μονάδες 50)

 

 

 ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ ΦΕΝΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου